Geocachers on Tour

Spanje 2019

Van 14 september tot 17 oktober zijn we met onze camper rondgetrokken in Spanje. Geocachen was een belangrijk onderdeel van deze reis en hieronder delen we graag met links en foto’s waar we overal op avontuur waren. Af en toe hebben we natuurlijk ook gewoon ‘niets’ gedaan en genoten van de omgeving. Wie graag de foto’s ziet van onze NIET-geocache oftewel muggle momenten kan hier terecht. Onze zoektocht naar doosjes volgt hieronder 🙂

September 2019
Benicarló - Vinaros

Benicarló was onze eerste stop in Noord Spanje en bovendien zou het onze eerste geocache-ervaring per fiets op Spaanse bodem worden. Nu we met de camper waren konden de fietsen gemakkelijk mee en dat was dus een enorme vooruitgang om toertjes uit te stippelen. Niettegenstaande Spanje niet echt een fietsvriendelijk land is hebben we dat fietsavontuur redelijk goed overleefd…drie lekke banden even niet meegerekend 🙂
Een gouden tip : als je off road fietst, let op gelige stekelige plantjes (ik ken helaas de naam niet), want die prikken zo door je banden heen…
Een aantal leuke caches, zowel in Benicarló als in Vinaros :
Vina – Virtual cache

GeoTedy’s

Camino a la Ermita (leuke toer van 34 caches met uiteenlopende landschappen)

September 2019
Bolnuevo - Mazarron - Puerto de Mazarron

Onze tweede stop op doorreis naar zuid Spanje brachten we door in Bolnuevo op een leuke camping. We hebben hier toffe caches gevonden maar helaas ook een aantal DNF’s. Sommigen hebben we, niettegenstaande heel veel zweten en zwoegen en zelfs ietwat gevaarlijke stunts toch niet kunnen loggen….maar dat hoort er nu eenmaal bij. Plezier des te groter als we ze wel vinden 🙂
Vanuit Bolnuevo zijn we richting Puerto Mazarron gefietst met mooie strandjes en mini schier-eilandjes. Echt de moeite om te doen. In tegenovergestelde richting hebben we een fietsroute gevolgd langs idyllische playas waar haast niemand komt (waarschijnlijk omdat het niet evident is om er te geraken) en we hebben éen dag uitgetrokken voor de verlaten mijnen van Mazarron. Deze laatste was teleurstellend omdat de doosjes heel moeilijk of niet te vinden waren. Slechte uitleg van de owner en volgens ons niet echt juiste coördinaten. Daarbij was het broeiend heet en droog  en na een drietal uurtjes hebben we de mijnen terug verlaten met slechts 1 find. Maar…de maanlandschapachtige omgeving was wel indrukwekkend. Hier zouden we anders nooit gekomen zijn en dat alleen was al de moeite.
Wat zeker niet mag ontbreken als je in Bolnuevo bent is een stop aan de Erosions of Bolnuevo…(er ligt geen cache op de plaats zelf, maar wel in de buurt).  Prachtig om te zien ! Hieronder enkele uit de velen in de buurt :

Mi Bolnuevo

El Cabezo del Castellar (deze hebben we na heel lang zoeken niet gevonden maar echt de moeite om daar te gaan stappen)

S.C.M.reeks (30 caches, prachtige landschappen, sommigen zeer moeilijk bereikbaar)

Mazarron mijnen

September - Oktober 2019
Tarifa

Tarifa blijft onze place to be en ik heb er al veel over geschreven (ook in ons camper-reis-verslag). We hadden er de voorbijgaande jaren al caches gevonden en het aanbod in de omgeving is niet enorm groot. Toch hebben we er dit jaar weer een aantal kunnen doen mits helse toeren met de fiets en avonturen tussen vele koeien in het wild die ons gelukkig heel lief lieten passeren 🙂

Flysch and Tafoni
(dit vonden wij een zeer moeilijk earth-cache en we vermoeden dat we niet alle antwoorden correct hadden….maar de lieve owner heeft ze goedgekeurd 🙂

Artilleria de Costa
Indrukwekkend kanon dat ineens opduikt in the middle of nowhere, gericht op de straat van Gibraltar)

Mirador des Elstrecho
Deze kan je met de auto doen maar wij hebben hem met de fiets en een stuk te voet gedaan…langs de boerenpaadjes met zicht op de kust…vermoeiend, beestig warm en blazen en zweten…maar een must do voor iedere geocache liefhebber.

African view
Ook hier niet eenvoudig om er te geraken maar wel leuk om te doen…

Mirador de la Pena
En dit is voor ons DE top cache van de reis…niet voor de cache maar voor het zicht. Niet gemakkelijk om er te geraken. We hebben de fietsen ergens onderweg laten staan en de laatste 600 meter te voet gedaan…maar die lijken een eeuwigheid te duren…en dan kom je boven…en zie je links Tarifa met de straat van Gibraltar, en voor je uit zie je de Atlantische oceaan met daarachter Afrika…Het is adembenemend mooi en ik heb daar echt een aantal minuten gestaan met een enorme ontroering voor al die schoonheid. Helaas kunnen de foto’s dat niet op dezelfde wijze tonen. Hier komen we volgend jaar terug…ook al hebben we de cache nu al gelogd 🙂
Het vinden van de doos was niet eenvoudig…we hadden het bijna opgegeven toen er toch plots iets tevoorschijn kwam. Een smiley die we koesteren…

Cadiz

Na Tarifa rijden we richting Cadiz en we hebben éen dag uitgetrokken om de stad en de omgeving te ontdekken. Uiteraard pikken we ook hier een aantal caches mee. Zalige stad en dito caches 🙂
Hieronder enkele links :

Acueducto Romano

Playa Santa Maria del Mar

Fosos de las Puertas de tierra

Plaza de Sevilla
(deze ligt aan een druk verkeerspunt maar gelukkig hoef je niet al te lang te zoeken …)

Catedral de Cadiz

El tesoro del Castillo
Deze was voor ons het hoogtepunt van Cadiz. Prachtig gelegen en toch even zwoegen om er te geraken. Eerst een stukje door het water (gelukkig niet al te diep) en dan kom je op de plaats van de coördinaten…maar er lijken zoveel verschillende mogelijkheden….Uiteindelijk gegokt dat het ergens in de hoogte moest zijn en….jipppieeeee…gevonden 🙂

La Linea de la Concepcion & Gibraltar

Gibraltar stond al een paar jaar op ons programma maar wegens te lange files aan de grens nog nooit gedaan. Dit jaar stonden we op een camping in Spanje (La Linea) en konden we met de fiets de grens over. Een fluitje van een cent zonder controles en aanschuiven en een heerlijke dag doorgebracht op dit stukje UK vanwaar je prachtige vergezichten hebt, schitterende apen die er rondlopen en een paar mooie caches om te loggen.

Mirador el Higueron
(deze ligt in La Linea met zicht op Gibraltar)

Cathedral
(Gibraltar in de buurt van Main Street)

Straits of Gibraltar

1st Gibraltar

Devils Gap
(De drie laatste zijn op The Rock)

Eerste deel foto’s is La Linea (zicht op Gibraltar). Tweede deel is vanop Gibraltar zelf.

La Linea de la Concepcion (van dit Spaanse dorp heb je prachtig zicht op Gibraltar)

Gibraltar (The Rock)

Balerma - Almerimar

We moeten stilaan terug richting noorden rijden en dan belanden we voor twee nachtjes in Balerma op een heel mooie camping.
Rugzak : check
GPS : check
Fietsen : check
Geocaches gezocht en gevonden : check
Hieronder een kleine selectie :

Cache de Barbarroja

One direction

55 1/2

Six palms

Puçol - Sagunt

Iets voorbij Valencia stoppen we weer voor twee nachten op een camping in Puçol en ook hier laten we de geocaches niet liggen. Er staat onder andere een toertje op het programma dat naast een uitgedroogde rivier loopt en daarvoor fietsen we naar het vlakbij gelegen Sagunt. De toer zelf vinden we niet zo speciaal maar we fietsen terug naar Puçol langs de fruitgaarden en dat is  wel leuk om te doen. De mandarijntjes die we binnen een maand bij ons in de winkel zien liggen, hangen hier met duizenden mooi oranje te worden 🙂

Jamape

Pasaja a la playa

Palancia 1
(eerste van 12 caches)

Blanes - Lloret de Mar

En dan komen we aan onze laatste stop in Spanje alvorens terug naar huis te rijden. Met spijt in het hart maar het thuisfront roept en we troosten ons met de gedachte dat we zeker terug komen…soon 🙂
We zijn gestationneerd in Blanes en trekken er een dagje op uit met de fiets. Uiteraard brengt onze GPS ons weer bij een aantal geocaches 🙂
De fietsroute naar Castell de Sant Joan was moeilijk….Zelfs met e-bike een paar keer moeten afstappen maar na veel gehijg toch boven geraakt. Prachtig uitzicht van hieruit op het haventje en strand van Blanes. Van daaruit zijn we verder gefietst naar Lloret de Mar en ‘s avonds terug naar de camping. De volgende ochtend vertrekken we naar Frankrijk.
Het was een prachtige vakantie en we zijn superblij met de vele nieuwe smileys op de kaart !

Castell Sant Joan

Sant Frances TB Hotel

Cami de Sant Joan

Monument a la Sardana

Na onze reis naar Spanje in september/oktober hadden we heimwee naar het goeie weer en daarom zijn we eind november terug vertrokken. Van 20 november tot 3 december zijn we gaan geocachen in Noord Spanje. Prachtige natuur ! Een aanrader !
Hieronder foto’s en hoogtepunten van onze avonturen met GPS 🙂

Calonge

Op dag 1 van onze aankomst in Spanje gaan we al direkt op zoek naar geocaches. In de buurt van onze camping liggen er geen massa’s, maar het is een eerste kennismaking. We wandelen langs de Camino de Ronda en dat brengt ons niet alleen geocaches maar bangelijk mooie uitzichten. De eerste van deze minireeks hebben we niet gevonden.
Cami de Ronda

Castell d'Aro & Santa Christina d'Aro

Niet zo heel ver van onze camping hebben we een leuk toertje gevonden dat we met de fiets kunnen doen. Carrilet by Geodaro opgedeeld in twee stukken, goed voor 37 caches. Het zijn geen speciale doosjes, de toer is gemiddeld maar het dorpje dat ons echt bevalt is Castell d’Aro en dan vooral de zeer kleine historische dorpskern. Zeker de moeite om daar even langs te fietsen.
Carrilet by Geodaro (toer 1)
Carrilet by Geodaro (toer 2)

Sant Feliu de Guixols

Speciale dag voor ons want als het allemaal goed meezit halen we vandaag onze 5000 ste cache binnen 🙂
We doen eerst twee fiets toertjes die op zich al de moeite zijn en dan zien we op de kaart dat er een speciale plaats is, Pedralta genaamd. Er ligt een cache in de buurt en dat moet onze nummer 5000 worden. Pedralta is de grootste hangende rots van Europa. Ooit is die 101 ton zware steen naar beneden gedonderd maar in de jaren negentig hebben ze met behulp van twee kranen de rots terug op zijn plaats gezet. De cache ligt een 200 meter verder met een prachtig uitzichtpunt. Het is even zoeken…maar we mogen niet opgeven…deze mooie plaats is zo geschikt voor onze 5000ste cache. En yes…we vinden hem en we zijn dolgelukkig !
Prachtige natuur, prachtig weer (wel wat koud maar daar zijn sweaters voor) en een fantastische geocache dag ! Vanavond een flesje wijn verdiend 🙂

Cami dels Enamorats
deze eerste toer hebben we van 7 naar 1 gedaan om daarna te kunnen aansluiten met toer nummer 2)
Verd Mega 2014
Pedralta

Palamos en Calella de Palafrugell

Niettegenstaande het eind november is kunnen we blijven genieten van het goede weer.  We zijn in deze periode nog nooit in een warm land geweest en dat je dus kan fietsen of wandelen zonder dikke jas en muts en sjaal blijft even wennen voor ons.
In Calella de Palafrugell vinden we onze eerste webcam-geocache. In de beschrijving stond het vrij complex uitgelegd allemaal en het duurde even vooraleer we het snapten 🙂
Volgens de owner moesten we de hulp inroepen van iemand die thuis achter een laptop zit, vervolgens inlogt op de website van de owner/webcam en de pagina refresht tot wij in beeld verschijnen (als we op de juiste plaats staan wel te verstaan, anders ziet de webcam ons niet). Vervolgens moet deze foto dan doorgestuurd worden naar de owner. Nog even overwogen of we onze dochter zouden bellen om ons met deze taak te helpen totdat ik ineens besefte dat we helemaal geen hulp nodig van buitenaf nodig hebben. We zijn immers zelf online (via smartphone) en kunnen dus alles zelf doen…Eerst de webcam gezocht en gevonden…duidelijk in beeld gaan staan, ingelogd op de website van de owner en ja hoor…daar stonden we dan op de foto 🙂 Leuk want dit hadden we nog niet gedaan ! Weeral een nieuwe geocache ontdekking en iets bijgeleerd.

Port de Palamos
Port Bo Webcam

s'Agaro en Sant Feliu de Guixols

Ons laatste geocache tripje voor deze korte vakantie is in s’Agaro en Sant Feliu de Guixols. We volgen weer prachtige natuur langs het water en we hebben helaas tijd te kort om alle geplande geocaches te zoeken. Maar begin 2020 komen we waarschijnlijk terug. We kenden de Costa Brava helemaal niet maar werden op éen week tijd echt verliefd op de streek. Wie graag ook de foto’s ziet van dezelfde week op onze ‘camper-reis pagina’ kan hier terecht.
Hieronder nog enkele caches :
El menhir de cala Pedrosa
El pi que volia jaura
(hier hebben we heel heel heel lang gezocht…maar de moeite)
La casa de les punxes
Mirador de les dides
Punta del Molar
(onze favoriet van die dag vanwege de ligging en het uitzicht)