Always on the Road

Reis 2

20 november - 3 december 2019
Terug naar Spanje

Als we op 17 oktober terug thuis komen van onze prachtige reis naar Spanje (zie Spanje deel 1) kunnen we maar niet wennen aan het slechte weer aan het thuisfront.  We duiken daarom in onze agenda’s en merken dat we tussen 20 november en begin december nog weg zouden kunnen. Voor Spanje lijkt ons dat echter een iets te korte periode want het is toch een eind rijden…en we beslissen in eerste instantie om naar Zuid Frankrijk te gaan (ergens tussen Nice en de grens met Italië lijkt ons wel wat). We beginnen te plannen en campings te zoeken maar het zit niet echt mee. In Frankrijk zijn in die periode heel veel campings gesloten en is er dus heel weinig keuze, maar de belangrijkste reden van ons twijfelen is het weer. Het is echt barslecht in Zuid Frankrijk en dat lijkt niet direct te gaan veranderen. Storm, overstromingen . . . nee…dan kunnen we beter thuisblijven . . . of toch . . . misschien . . .  ja waarom dan toch niet iets verder rijden naar Noord Spanje dan maar.  De Costa Brava is niet zoveel verder dan Zuid Frankrijk en we willen  echt nog even dat zonnetje zien vooraleer we de winter ingaan.  Volgens de weather-app moeten we dan tot in Palamos rijden. We weten helemaal niets van deze omgeving maar we willen wel weg uit het slechte weer in Bollendorf. We zoeken op internet een leuke camping uit en die we vinden in Calonge (Palamos) ….joepie….we kunnen vertrekken 🙂

22 tot 30 november
Palamos en omgeving

We vertrekken thuis op 20 november heel vroeg in de ochtend en rijden door tot in Anse waar we op Camping les portes du Beaujolais terecht kunnen voor een overnachting. Grote luxe is het niet want de camping is wel ‘open’ maar je kan geen gebruik maken van de sanitaire voorzieningen. Dat blijkt te veel werk te zijn voor de paar mensen die langskomen. Toch vragen ze meer dan 20 euro voor éen nachtje. Nu ja, we hebben stroom en we kunnen veilig slapen en ‘s morgens rijden we verder. Onze volgende stop op 21 november is in Avignon op Camping Bagatelle. Deze camping is het hele jaar door geopend (hier wel met alle voorzieningen) en we boeken voor éen nachtje.  Het regent pijpestelen en de camping lijkt éen grote modderpoel . . .  Het bootje dat de Rhône oversteekt naar het centrum vaart niet vandaag dus we gaan door weer en wind te voet naar de oude stad. We vinden er een knus restaurantje waar we ons opwarmen met een lekkere maaltijd en een goede fles wijn. Op dag drie is onze eindbestemming Calonge Spanje en we zijn blij wanneer we onderweg de zon zien verschijnen en de temperatuur zien stijgen . . . Daarvoor zijn we naar hier gekomen. Camping Internacional is verbazingwekkend rustig. Wat een verschil met september/oktober op de campings. Alhoewel we wel gehoord hebben dat het verderop in midden Spanje wel lekker druk wordt in deze periode. Veel overwinteraars arriveren dan om een paar maanden te blijven. Maar Calonge ligt nog iets te noordelijk denk ik en vandaar dus massa’s plaats. We kunnen een plaatsje uitzoeken en gaan voor een comfort plaats. De standaard plaats is net iets te krap voor onze camper. Maar met de comfort versie hebben we wel water toe- en afvoer op de plaats zelf. Goedkoop is het niet (+/- 23 euro per nacht) maar vergeleken met hun prijzen in het hoogseizoen die rond de zestig euro liggen zullen we maar niet klagen. De eerste nacht krijgen we nog een uitloper van het slecht Franse weer en het waait en het giet . . . Brrr . . . niet leuk, maar als we tegen de ochtend opstaan schijnt de zon. Na het ontbijt (het is eind november en we zitten buiten . . . dat kennen we niet . . . heerlijk gewoon)  vertrekken we met onze fiets om de buurt te verkennen.

dag 1 en dag 2
Calonge en Palamos

Vanop de camping met de fiets richting kust duurt welgeteld 1 minuut en dan beseffen we dat het prachtige pad dat beneden tussen de rotsen ligt enkel te voet bereikbaar is. We laten de fietsen staan en gaan dus te voet op ontdekking.
De Costa Brava is ons redelijk onbekend en we zijn onmiddellijk onder de indruk. Wat een schoonheid, wat een prachtige natuur ! De combinatie van de zee met zijn diverse kleuren, de wilde rotsen en de afwisselende lucht (dan weer blauw, dan weer bewolkt) maken het geheel tot een indrukwekkend plaatje. We genieten van deze mooie momenten. Het is de eerste keer dat we in deze periode in Spanje zijn en we lopen de hele week een beetje op wolkjes.

dag 3
Castell d'Aro & Santa Christina d'Aro

Vanop de camping is het makkelijk fietsen naar een paar dorpjes in de omgeving en we gaan een kijkje nemen in Castell d’Aro & Santa Christina d’Aro. We passeren eerst voorbij Platja d’Aro waar het bruist van het leven. Komende van de stilte in Calonge is het hier nog een drukke bedoening,  zelfs eind november. Het dorpje Castell d’Aro met zijn historische kern bevalt ons het meeste. Het is hier heel rustig ten opzichte van Platja d’Aro maar de stilte en de schoonheid ontroeren !

dag 4
Sant Feliu de Guixols

Met de fiets maken we een mooie tocht naar Sant Feliu de Guixols en we trekken hier ook even het binnenland in tot aan het prachtige Pedralta. Pedralta is de grootste ‘overhangende’ rots van Europa. Ze weegt 101 ton en kwam in 1996 los. Enkele jaren later hebben ze met vereende krachten en twee kranen de rots terug op de originele plaats gehesen…alhoewel ze nu niet meer ‘hangt’. Elk jaar wordt op deze plaats  een groot Catalaans familiefeest gehouden. Mooie dag voor ons en blij met de nieuwe ontdekkingen.

dag 5
Palamos & omgeving

Weer een prachtige dag en we fietsen deze keer via Palamos richting Castell de Sant Esteve de Mar. Hier liggen de overblijfselen van een kasteel dat reeds vernoemd werd in 1063.  Het visserijmuseum van Palamos organiseert hier regelmatig officiële rondleidingen. Wij waren er echter zonder afspraak en hebben gewoon genoten van de prachtige natuur en het fantastisch uitzicht over de kustlijn dat je hebt vanaf dit punt.
Ik ben er wel serieus geschrokken. Een poortje dat met een ketting gesloten was stond op een kier. Toen ik even naar binnen keek langs die spleet zag ik een vrij grote slang op de muur…. binnen de kortste keren stond ik zo ver ik kon van de ruïne af…ik heb namelijk een slangenfobie…Ik weet dat ze in vrij grote getale aanwezig zijn in Spanje…maar ik had niet gehoopt er ooit éen te ontmoeten. Ik hoop dat het dan ook de laatste is 🙂 Stel dat het poortje niet gesloten was geweest, dan had ik me van niets bewust op dat pad begeven en waarschijnlijk de slang van dichterbij moeten trotseren….Mijn fobie is redelijk ernstig…zelfs wanneer ik dit schrijf krijg ik terug de bibbers 🙂
Goed…dit gezegd zijnde, geniet vooral van de foto’s hieronder…zonder slang weliswaar 🙂

dag 6
Calella de Palafrugell

Een fietstochtje naar een prachtig vissersdorp. In de zomer waarschijnlijk overbevolkt maar vandaag een oase van rust.
De Costa Brava blijft ons verrassen met zijn schoonheid en we zijn ook gecharmeerd door de Catalanen. Vroeger maakten we dat onderscheid veel minder en qua taal wisten we wel dat er verschillen waren maar we hoorden ze niet echt. Maar tijdens onze week Palamos en omgeving beginnen we toch woorden op te pikken die compleet verschillen van het Spaans. Er zitten iets meer franse invloeden in . . . zo is ‘aub’ in het Catalaans : ‘Si us plau’ ipv ‘por favor’ en daar hoor je toch van ver de s’il vous plaît in. En een Catalaanse ober in éen van de leuke restaurants vertelde ons dat ‘dank u’ bij hen gewoon ‘merci’ is en niet ‘gracias’.

dag 7 & 8
s'Agaro & Sant Feliu de Guixols

De twee laatste dagen van ons verblijf aan de Costa Brava fietsen en wandelen we in s’Agaro & Sant Feliu de Guixols. In deze streek hebben we nog zoveel mooie plekken te ontdekken en we weten nu al dat we hier zeker terug komen. Waarschijnlijk in het voorjaar al . . .
Het was een prachtige week maar aan alle mooie liedjes komt een einde en we moeten terug richting Frankrijk en daarna naar huis. Het zal bibberen zijn in het thuisland . . . maar we hebben de mooie herinneringen in ons hart en dat houdt ons nog even warm 🙂

We rijden terug naar huis via Avignon en blijven éen nacht op dezelfde camping als een week geleden. De regen valt met bakken uit de hemel en de camping ligt er triest en verwaterd bij. Onze laatste stop is vlakbij Beaune in een klein dorpje Vignoles op Camping Les Bouleaux
De man aan de receptie is vriendelijk en het sanitair is verwarmd maar voor de rest is het er al even triest als op de camping in Avignon. Waarschijnlijk heeft dat alles te maken met het slechte weer en de koude temperaturen waar we niet aan wennen. We willen s’ochtends liever terug richting Spanje rijden maar dat kan helaas niet.