Geocaching en Camperreizen

nog wat

10 december 2019 – Blog 2
KINDERZIEKTES van een camper

Wat een jaar, wat een vrijheid . . .

Ons eerste jaar met de camper zit erop en wat een jaar, wat een vrijheid en wat hebben we genoten. Superlatieven schieten te kort en het was nog beter en mooier dan wat we hadden kunnen dromen. We waren met onze camper een paar keer in Nederland, vervolgens in Frankrijk en daarna in Spanje. Elke trip had z’n charmes en je kan onze reisverslagen lezen in de rubriek camperreizen.

Maar naast de prachtige reizen hebben we helaas/natuurlijk (of is dit niet zo natuurlijk ?) ook wat probleempjes gehad met de camper zelf. En die willen we hier graag even bespreken.

Kinderziektes en zo . . .

Als je een camper koopt krijg je twee jaar garantie en gelukkig maar. Want als je buiten rijdt bij de dealer sta je er niet bij stil, maar er kan vanalles fout gaan met zo’n huis op wielen. En als je dan een goede dealer hebt is dat niet zo’n probleem, maar dat was bij ons ook niet echt het geval.
Bij ons begon het eigenlijk al bij de aflvering op dag 1.
Zoals we in ons blog-artikel ‘Onze camper is er‘ al schreven zat het bij de dealer ook al een beetje scheef.
We hadden gekozen voor een Chausson dealer zo dicht mogelijk bij huis (ook al was dat nog 180 km) en voor de papieren leek het ons ook eenvoudiger om met een Duitse handelaar in zee te gaan. Alles in éen land, alles onder éen dak. Maar de vrouw die verantwoordelijk was voor de verkoop EN de communicatie EN de opvolging was niet echt iemand die je verwacht in een bedrijf dat campers verkoopt. Een showroom hebben ze ook niet en een ontvangstruimte voor hun klanten is quasi onbestaande. Het gaat om een piepkleine ruimte (met éen klant is het al goed gevuld) die gescheiden is door een soort toog. Daarachter 3 bureau’s en 3 ongeïnteresseerde gezichten. Het klinkt erg klantonvriendelijk maar zo is het ook. Even met de verkoper aan tafel zitten met een kop koffie is er niet bij (ook geen plaats voor trouwens). Het verkooppraatje hebben ze bij ons niet moeten doen want wij hadden onze camper gekozen op de Messe in Frankfurt en waren al overtuigd toen we bij hen binnen stapten. Van hun dienst na verkoop wilden we uiteraard wel genieten maar het leek alsof het allemaal een beetje tegen hun zin was. De vrouw die verantwoordelijk was voor ons dossier werkt ondertussen niet meer voor het bedrijf en de nieuwe verantwoordelijke is ‘iets’ klantvriendelijker. Maar goed, bij aanvang van onze camper-avonturen zaten we dus opgescheept met de dame . . .

De foutjes die we niet verwacht hadden . . .
Foto’s 1 en 2 is ‘voor’ _ Foto 3 is ‘na’

De luifel
De luifel werd door de dealer geplaatst en de afwerking vonden wij niet echt passen bij een nieuwe camper. Op onze vraag waarm dat zo ‘lelijk’ was kregen we als antwoord : “dat is zo want we hebben een iets grotere luifel genomen om voorbij de deur te komen en dat stuk hebben we opgevuld met styrofoam”.
Nou, mooi vonden we het echt niet. De luifel was dus langer dan de stang (geen idee waarom) en dan hebben ze dat maar opgevuld met styrofoam. Echt vies vonden we dat. Maar de dame bleef volhouden dat het echt niet anders kon. Noem het naïef van ons maar op de dag van aflevering hadden we al zoveel aan ons hoofd dat we er toen niet verder op ingingen en ik was van plan om het thuis van dichterbij te bekijken.

Enkele weken later hadden we een afspraak bij hen omdat we in de garage een aantal fixeerpunten wilden om onze fietsen beter vast te maken. Bij aankomst zijn we nog maar eens begonnen over die luifel . . . dat we het echt niet mooi vonden en dat we dat bij andere campers niet zo slordig afgewerkt zagen . . . En ik haalde ook aan dat ik dagen was bezig geweest om overal op de camper de overtollige siliconen te verwijderen . . . waar je toch verwacht dat een nieuwe camper ‘netjes’ wordt afgeleverd . . . We kregen weer dezelfde antwoorden van onze ‘dame’ en ditmaal kregen we er nog een klantvriendelijk extraatje bij (wat nog maar eens aantoont dat die vrouw echt niet bekwaam was om campers te verkopen) : Ze voegde er fijntjes aan toe : “Jullie hebben een camper uit de middenklasse . . . Er zijn er duurdere en er zijn er goedkopere . . . maar in de middenklasse is dat volledig normaal” . . . Jawadde ?!?!?!? Je betaalt een pak geld (veel spaarcentjes) voor een nieuwe camper maar omdat hij niet in de Rolls Royce categorie zit moet je maar genoegen nemen met zo’n vieze afwerking.
De eigenares van het bedrijf was niet aanwezig en het had weinig nut om in discussie te gaan met de werkneemster. We zijn naar huis gereden en hebben op een camperforum foto’s geplaatst en de mening gevraagd van andere camperaars. De commentare waren schokkend en dat gaf ons toch het bewijs dat wij gelijk hadden en recht hadden op een beter afgewerkte luifel.
Het luifelverhaal wordt vervolgd bij de reparatie van ons panorama dak.

Panorama dak
Ondertussen hadden we tijdens een weekend-trip water binnen gekregen via het panorama-dak. De camper moest dus weer naar Baesweiler om dit te repareren. Blij waren we er niet mee . . . een nieuwe wagen maar wel eentje die niet helemaal waterdicht is 🙁
We hadden de camper éen nacht laten staan bij de dealer, wij gingen dan maar weer een nachtje op hotel en de volgende dat konden we terug naar huis. Het was helemaal gerepareerd . . . beweerden ze.
De eigenares krijgen we weer niet te zien dus ons luifelverhaal wordt nog maar eens ‘on hold’ gezet. We rijden naar huis met het herstelde dak en toeval of niet maar als we voor de deur geparkeerd staan begint het heel zwaar te onweren. Perfect weertje om te testen of het dak waterdicht is of niet. En wat blijkt ? Na een uur hevige regen ga ik controleren en de lek bleek nog erger dan voordien. Ik ben toen echt in een zware colère geschoten en we hebben onmiddellijk een heel boze mail gestuurd naar het bedrijf. In diezelfde mail ook onze ontevredenheid geuit over de luifel maar vooral ook over de groffe uitspraken van de werkneemster. Onze mail bleek doeltreffend want eindelijk reageerde de eigenares persoonlijk. We mochten terug komen naar Baesweiler waar het dak niet hersteld maar volledig vervangen zou worden (blijkbaar was dit een common probleem . . . het blijft mij dus een raadsel waarom ze niet direct een nieuw geplaatst hebben). De luifel werd helemaal verwijderd en opnieuw bevestigd en netjes afgewerkt deze keer (ah ! Het kan dus wel degelijk) en we konden van hen een volgetankte wagen krijgen zodat we niet zelf voor de kosten moesten opdraaien om over en weer te rijden. Eindelijk. Eerste twee punten waren hiermee opgelost.

Diverse kleine mankementjes
– Als we onderweg waren met de camper bemerkten we altijd wel ‘iets’ dat niet in orde was. Zo was tijdens een rit de douchewand losgekomen. Gelukkig voor de rest geen schade rondom maar goed, het had niet gemogen. Vooral omdat we de douchewand nog niet gebruikt hadden, zelfs nog niet aangeraakt.
We hadden al wel begrepen en gelezen ondertussen dat Chausson soms al wel eens nonchalant omspringt met het ‘fijne afwerken’.
Vele google avonden leerden ons dat vele andere camperaars gelijksoortige problemen hadden . . . de ene al wat meer dan de andere.
– Tussen de zetels van de cabine is een zwarte afdekplaat gemonteerd. Deze zit normaal vast met drie vijzen. Bij ons slechts twee, waardoor die plaat constant wiebelde als je daar over stapte. Bij een nazicht hebben ze daar de derde ontbrekende vijs geplaatst, maar het wiebelen bleef. Ik heb dan zelf die plaat weggenomen om te zien of ik iets wijzer zou worden. Wat bleek ? De vijs zat gewoon in het luchtledige gevezen. Er zat niks onder. Bij weer een volgend nazicht hebben ze dan onze aanvraag een houten blokje bevestigd zodat de vijs steun had…bricolage tot en met maar ja, het is maar een middenklasse camper hé 🙂
– De glazen plaat van het kookvuur rammelde als gek. We hadden er zelfs al een handdoek tussen gestoken om dat enigszins tegen te houden. Is bij een controle afspraak bijgesteld door de technieker.
Onze camper werd na een nazicht altijd of reparatie altijd vuil afgegeven. Voetstappen in de camper, vingerafdrukken, restanten van werkgerief (boorsel bijvoorbeeld). Ook daar hebben we voor geschreven en gemopperd en vanaf dan werd de camper netjes afgeleverd. Triest dat men altijd eerst moet reclameren alvorens iets gedaan te krijgen wat eigenlijk zo zou moeten zijn.
– Toen onze camper in de koudere maanden voor de deur stond wilden de dieselverwarming niet meer starten. Eerst zelf gezocht of we geen oorzaak konden vinden aan de hand van de error codes in de handleiding maar we kregen het ding niet aan de praat. Na overleg met onze dealer is Truma ons voor de deur komen depanneren. Het kabeltje dat onder de camper om de diesel naar de verwarming te brengen was los geraakt. Snel gerepareerd en niets hoeven te betalen omdat onze dealer een mail had gestuurd naar Truma dat zij instonden voor de garantie. De reparatie voor de deur vonden we een mooie service.
– De vaste twinbedden kan je langs éen zijde naar boven tillen. Ze blijven dan in die positie staan tot je ze weer naar beneden duwt. Tijdens een uitstap lukte dat bij 1 bed niet meer. Lastig om zo te slapen natuurlijk lol. We hebben dan heel de stang losgemaakt waardoor het bed terug zakte. Is ook gerepareerd geweest door de dealer.
– De centrale vergrendeling van de camperdeur werkte niet meer. Gelukkig konden we deze nog wel manueel met de sleutel bedienen tot we nog maar eens terug naar Baesweiler reden voor reparatie.
– Aan de buitenzijde van de camper zat de kunststof kap boven het wiel aan éen zijde niet helemaal vast. Bij nazicht onder de camper beek dat er een vijs tekort was. Werd ook hersteld bij een bezoek aan de dealer.
– Tijdens onze laatste grote reis merkte ik een klein plasje water in het kastje naast het TV ophangsysteem. Hier komt de verbinding uit vanop het dak waar de stekkerdoos staat als je een zonnepaneel hebt. Blijkbaar was dat doosje niet goed gekit. Raar…camper was net binnen geweest voor een waterdichtheidstest. Tijdens onze reis hebben we dat met ducktape afgeplakt en bij thuiskomst laten repareren door de dealer.

Foto’s 1 en 2 is douchewand _ Foto’s 3 en 4 is stekkerdoos

Zijwanden camper
Bij afhaling van onze nieuwe camper hadden we al gemerkt dat 1 zijwand (overgang van de cabine naar de opbouw aan de buitenkant) een kleine barst vertoonde. We hebben dat toen gemeld en gevraagd dit op te volgen indien dat zou verergeren. Uiteraard is dat verergerd met het rijden door de trillingen en na een tijdje had ook de andere kant barsten. Weer wat gegoogled en schijnt ook veel voor te komen bij Chausson. Beide kanten zijn door de dealer vervangen.

Was dit alles ? Neen, maar we hebben ook niet elk detail genoteerd. Feit is dat we op korte tijd ook heel veel geleerd hebben en vooral te weten zijn gekomen dat een camper meer kinderziektes heeft dan een gewone wagen. Het is dan ook een rijdend huis en is daardoor constant in beweging. We hebben de indruk dat in de fabrieken alles rap rap rap wordt geassembleerd en dat later de consument in die eerste twee jaar garantie regelmatig naar de dealer moet gaan. Stijgende aanvraag en productiekosten zo laag mogelijk willen houden zal zeker wel meespelen. Het zou niet mogen maar het is niet anders. Ook met duurdere merken komt dit voor. Weliswaar misschien iets minder, maar goed…je hoort het wel overal.