Always on the Road

11 - 15 april 2019
Onze eerste camper trip
Walcheren (Zeeland)

Op 11 april is het dan zover. We vertrekken richting Zeeland – Walcheren in Nederland voor onze eerste camper trip. In het kleine dorpje Gapinge (tussen Middelburg en Veere) hebben we een plek gereserveerd op mini-camping Hoekvliet. Omdat het onze eerste reis is willen we toch zeker zijn van een plaatsje dus op voorhand boeken lijkt ons geen overbodige luxe. De rit van Bollendorf naar Gapinge is ongeveer 350 km en rond de middag kunnen we ons installeren. Het is een leuke, mooie en heel verzorgde camping en het is er bovendien erg rustig. Dat bevalt ons wel voor ons eerste avontuur. Zo hebben we extra veel ruimte om onze eerste parkeermanoeuvres uit te voeren en mocht het niet direct lukken dan valt het niet zo op 🙂
We zijn redelijk vlug geïnstalleerd en we zijn in de wolken. Onze eerste rit is een feit !
We gaan met de fiets op verkenning uit en we komen terecht in Veere. Wat een mooie plaats is dat.  Hier gaan we ‘s avonds ook lekker eten in één van de vele gezellige restaurants.

Veere (Walcheren)

We fietsen de hele omgeving door om te geocachen (zie bij geocachebestemmingen voor meer info) en we genieten van de mooie dorpjes op Walcheren.  We bezoeken Gapinge, Serooskerke, Veere, St Laurense Weihoek en we fietsen ook naar Neeltje Jans. Wel een stevige rit want het waait echt verschrikkelijk en het is ijzig koud.

Wat ons opvalt en heel blij maakt is de vriendelijkheid van iedereen. Als je al heel lang in Luxemburg woont (of op de grens in Duitsland) dan is een vriendelijk gebaar niet meer zo evident. Bij ons zijn de mensen veel stugger en minder spontaan. Ik word  gewoon heel gelukkig en goed gezind als ik in Zeeland die openhartigheid en vriendelijkheid rondom mij ervaar. Het zit hem ook in heel kleine dingen. Gewoon in een winkel of op de straat met iemand een praatje slaan . . . dat wordt bij ons veel minder gedaan. Mijn vrouw die zelf Luxemburgse is ergert zich in het thuisland ook enorm aan die afstandelijkheid maar hier zie ik ze ook genieten. Ik wil hiermee niet beweren dat er in heel Luxemburg geen leuke mensen rondlopen, dat zou maar al te erg zijn…maar er is een groot verschil in sociaal contact tussen beide landen en hier voelen we ons echt super goed ! Reden te meer om zeker nog eens terug te komen.

En Nederland is groot, heel groot….keuze te over dus voor onze volgende bestemmingen 🙂

22 - 25 april 2019
Schijndel (Meierijstad)

In Schijndel hebben we een aantal jaren geleden onze e-bikes gekocht. Speciaal van Bollendorf naar Schijndel gereden omdat ze hier een betere prijs EN een betere service konden bieden. We hebben er nog altijd geen spijt van. Elk jaar rijden we wel even tot ginder voor een groot nazicht. Dat hebben we nu met onze camper gedaan en dan maar ineens wat extra dagen aan toegevoegd.
De mini camping de Miesboule waar we stonden was niet echt top. Sanitair verouderd, niet echt proper en weinig voorzieningen voor een camper. Toen ik de eigenaar vroeg waar ik het afwalwater kon lozen antwoordde die : “Laat maar lopen op het grasveld…dat is goed voor de grond”…. Nu ja, als iedereen dat doet dan wordt het toch een vies zooitje.
We hebben voor de rest wel genoten van ons verblijf, veel gefietst in de omgeving en lekker gaan eten in de hoofdstraat van Schijndel. Leuk !

30 april - 4 mei 2019
Schouwen Duiveland
(Zierikzee en omgeving)

Het is heel slecht weer maar we vertrekken toch zoals gepland naar Zierikzee op Schouwen Duiveland. Een zalig stadje met een topcamping beheerd door de Familie Kloet. Deze camping biedt alles wat we nodig hebben en de ontvangst is supervriendelijk. Het is er kraaknet…In het sanitair kan je er bij wijze van spreken van de vloer eten en bovendien is het er heerlijk rustig. Wat wil een mens nog meer…nu ja, een beetje zon had niet slecht geweest, maar we laten het barre weer geen baas spelen over onze plannen en we fietsen er weer heerlijk op los.
We fietsen langs Ouwerkerk, Bruinisse, Sirjansland en Dreischor om de eerste dag af te sluiten met een rondje Zierikzee. De volgende dag  brengt de fietsroute ons langs het water via Koudekerke, Burghsluis naar Burgh Haamstede waar we op een camping even op bezoek gaan bij vrienden.
Ik neem een aantal foto’s maar met de boze wolken en de vele regen blijft het een moeilijke opdracht. We moeten dus maar eens terugkomen want dit gedeelte van Nederland is te mooi om na éen bezoek vaarwel te zeggen. Volgende week misschien ? Ja, waarom niet…het bevalt ons hier en Zierikzee zelf heeft leuke straatjes en gezellige restaurants. Redenen genoeg om snel terug te komen.

8-12 mei 2019
Schouwen Duiveland

Prachtige meeuwen

En ja hoor, na onze eerste kennismaking met Schouwen Duiveland hebben we besloten om terug te keren. De eerste dag was het verschrikkelijk slecht weer maar vanaf dag 2 hebben we continu kunnen fietsen en genieten van de prachtige landscapes. Zalig..ik kan het niet genoeg herhalen…we zijn een beetje verliefd geworden op dit schiereiland 🙂

27 mei - 3 juni 2019
Goeree Overflakkee

We blijven het leuk vinden in Nederland en besluiten om onze camper neer te zetten in Goeree Overflakkee,  op camping de Vluchtheuvel in Stellendam. We staan op de camperplaats die dezelfde faciliteiten biedt dan de rest van de camping, alleen betaal je een pak minder. Je staat er iets minder privé maar dat vinden we absoluut geen probleem.
Prima camping, supervriendelijke ontvangst en heel netjes onderhouden.
We zijn hier een  hele week want er is veel te geocachen en het is ook weer zalig fietsen. De regenbuien blijven ons achtervolgen maar naar het weekend toe komt eindelijk de zon 🙂

In Stellendam bevindt zich A Seal, een zeehondencreche. Zieke, te vroeg geboren of uitgestoten zeehondjes worden hier opgevangen, verzorgd en terug klaar gemaakt voor het leven in de zee. Ze zien er om ter schattigst uit, al maken ze onder elkaar wel eens flink ruzie. Maar hun kopjes zijn een dankbaar foto-object en soms lijken ze zich heel bewust van al die camera aandacht.

Heel tof om even compleet te chillen zijn de theetuinen.  Wij kennen dat niet bij ons en het is echt een verademing om daar te zitten. Midden in de natuur en vooral rust, rust en nog eens rust. En niet onbelangrijk : lekker, lekker en nog eens lekker.
Het decor en de sfeer : ik zou hier uren kunnen zitten.
Op dit schiereiland komen we er twee tegen : Theetuin (en landswinkel) Keizershof in Stellendam en Theetuin De Bongerd in Herkingen waar een huiskip rondloopt met een punkkapsel 🙂

Met de fiets genieten we nog van de mooie landschappen in de omgeving van Dirksland,  Slikken van Flakkee, Ouddorp en de kust, Brouwersdam en het Grevelingenmeer en het zeer mooie authentieke vestingstadje Goedereede.

26 - 30 juni 2019
Ohe en Laak (Maasgouw)

Eind juni hebben we nog een paar vrije dagen over om weer met onze camper op stap te gaan. We hebben gekozen voor camping De Maashoeve in Ohe en Laak. Eigenlijk willen we vooral gaan geocachen in de dorpjes net over de grens maar om te overnachten leek deze camping ons het leukst. En daar hebben we geen spijt van gehad. Een heel mooie en rustige camping. Het is een camping die enkel toegankelijk is voor volwassenen (zijzelf noemen hun doelgroep de medioren en senioren en dat valt mee…met onze 57/58 vallen we in de juiste categorie 🙂
Vandaar fietsen we heel makkelijk de grens over naar Maaseik en omgeving.
‘s Avonds keerden we terug via de veerdienst tussen Kinrooi en Ohe en Laak. Voor € 1,20 brengt de boot je aan de overkant en het bespaart je een aantal kilometers in de fietsbenen. Na een warme dag is dat een goed alternatief. De temperaturen liepen dit weekend op tot meer dan 35 graden en één dag vonden we het echt te warm om te geocachen.
We hebben dan gekozen voor een fietsuitstap naar het stadje Thorn. De moeite om langs te gaan , een uurtje rond te lopen en vooral bij dat warme weer om iets te gaan drinken op één van de gezellige terrasjes. Thorn heeft een heel interessante geschiedenis. De geschiedenis en de reden dat alle huisjes in Thorn wit zijn kan je hier lezen.
Bij dit tropische weer rest er ons niets anders dan ‘s avonds een terrasje te zoeken waar we lekker kunnen eten en afsluiten met een ambachtelijk ijsje. Dat vinden we in Ohé en Laak bij de Bongaarts (zalig terras en dito bediening) met ijs van het aanpalende ijssalon ‘Laaker Boere Ies’
De tijd vliegt en het is vlug zondag, tijd om weer naar huis te rijden. We hebben nog niet alles gezien en ooit komen we misschien nog terug…maar ons volgend tripje is al gepland en dat wordt binnen 14 dagen Hellevoetsluis in Zuid – Holland. Tot binnenkort ! 🙂

14 - 21 juli 2019
Hellevoetsluis (Voorne-Putten)

Op 14 juli vertrekken we naar Hellevoetsluis en onze slaapplaats voor de hele week wordt camping ‘t Weergors. Een leuke familiecamping die vrij groot is maar nooit een overcrowded indruk geeft…zelfs niet in de zomer. Dat is een meevaller. We komen hier uiteraard voornamelijk, hoe kan het ook anders, voor te geocachen maar we verkennen ook de buurt een beetje. Bezienswaardigheden (althans die wij de moeite vonden) zijn de vesting met de haven van Hellevoetsluis, het haringvliet (leuk om te fietsen)  en het zeer mooie stadje Brielle op zo’n 10 km afstand. We fietsen tot aan het Maasvlaktestrand (waar de Rotterdamse haven al imposant aanwezig is), we doen een rondje Slufter, we komen in Oostvoorne, Rockanje, Nieuwenhoorn, Abbenbroek en Zuidland maar dit gedeelte van Nederland kan ons minder boeien dan onze vorige bestemmingen. We hebben wel lekker gegeten in het heel gezellige (af en toe zeer lawaaierige maar ambiance ten top) eetcafé De Buren en fietsen blijft natuurlijk zalig in dit land…dat is genieten van ‘s morgens tot ‘s avonds op onze mini-e-bikes…

Voorlopig blijven we even uit Nederland weg want onze volgende bestemming is Frankrijk. Die is gepland voor begin augustus en gaat naar Mulhouse en het meer van Genève. Tot dan ! 🙂