Geocachers on Tour

Frankrijk - 2022

Op 16 augutus 2022 vertrekken we voor meer dan 3 maanden naar Frankrijk en Spanje. De eerste weken willen we gaan geocachen in Frankrijk en onze eerste stop is Vittel. Eigenlijk hadden we gepland om in Bourgogne te beginnen maar daar is het momenteel alleen maar regen. Dus lassen we een paar extra stops in tot de zon terug schijnt in Bourgogne en dat brengt ons dus in Vittel.
We blijven in Frankrijk tot 2 september 2022. Dan steken we de grens over naar Spanje en waarschijnlijk zullen we bij onze terugkomst in november ook nog een aantal stops in Frankrijk inlassen.

16 tot 17 augustus 2022
Vittel

Onze eerste stop is op een camperplaats in Contrexéville en van daaruit nemen we de fiets naar Vittel. Het is niet echt een plaats die ons boeit maar aangezien het in Bourgogne nog altijd regent is Vittel een leuk alternatief. De labcache ‘Naissance d’une ville à renommée mondiale VITTEL’ is een makkelijke manier om alle belangrijke punten van het kuuroord snel te ontdekken. Vittel is een mengeling van schoonheid en verval en zeker voor ons geen plaats om lang te blijven. We pikken nog een aantal caches mee van de reeks Découverte de Vittel en dan keren we terug naar onze camper. Morgen bezoeken we Seurre.
Découverte de Vittel

17 tot 19 augustus 2022
Seurre

Nog altijd omwille van regen in Bourgogne lassen we nog twee extra dagen in op een andere camperplaats. We belanden in Seurre. Veel is er niet te zien en ook daar doen we een paar snelle oppikkers. Beetje opwarmen voor wat komen gaat als we straks aan het Canal de Bourgogne kunnen beginnen 🙂
Champs de foire

19 tot 22 augustus 2022
Pouilly en Auxois (Canal de Bourgogne) en omgeving

En dan verdwijnen de wolken en kunnen we eindelijk gaan geocachen zoals gepland. Aan het Canal de Bourgogne liggen 221 caches die gemaakt zijn door VNF (Voies navigables de France). De toer vertrekt iets boven Pouilly en Auxois en eindigt boven Rougemont. Aangezien de afstand te lang is om dat met de fiets vanop éen punt te doen staan we eerst een paar dagen met de camper in Pouilly en Auxois en daarna verhuizen we naar Montbard.

VNF – Canal de Bourgogne

De toer op zich is leuk omdat je de hele tijd langs het kanaal fietst. Maar de caches zelf hebben dringend onderhoud nodig en ook de plaatsen waar ze verstopt liggen kan beter. Het is duidelijk dat de caches van deze toer in de winter gelegd zijn als er nog geen torenhoge netels en andere prikkeplanten de weg blokkeren. In de zomer is het helaas op  sommige plaatsen echt onmogelijk om het doosje te spotten. Bovendien waren sommige bomen eigendom van wespen en na de laatste nieuwsberichten van de agressieve Aziatische hoornaar die al vele slachtoffers gemaakt heeft hebben we op sommige plaatsen dus echt geen risico genomen.
Na een paar dagen Pouilly en Auxois hebben we ongeveer de helft gedaan en verplaatsen we ons naar de volgende camping in Montbard.

22 tot 26 augustus 2022
Montbard (Canal de Bourgogne) en omgeving

In Montbard aangekomen zetten we onze rit aan Canal de Bourgogne verder. Zelfde scenario als de eerste rit : sommigen zijn echt niet te vinden en diegenen die we wel te pakken krijgen hebben dringend onderhoud nodig. Beetje spijtig dat vele powertrails gecreëerd worden en in vele gevallen nadien niet echt meer verzorgd worden. Vele doosjes zijn al vervangen geweest door geocachers en op sommige plaatsen ligt enkel nog een plastiek zakje, al dan niet vol insecten die in het papier blijkbaar een nieuw huisje hebben gevonden.
We maken wel een ommetje naar Flavigny sur Ozerain, dat een eind weg ligt van het Canal de Bourgogne maar wel de moeite is om hier langs te gaan. Via de labcache ‘Un beau village de Bourgogne’ ontdekken we de belangrijkse bezienswaardigheden in het dorp. Een aanrader !

26 tot 30 augustus 2022
Viviers, St Montan, Châteauneuf du Rhône

Viviers hadden we vooral gekozen voor een aantal caches langs de Via Rhona. We hebben er de tour du robinet gedaan die bestaat uit 18 caches aan weerszijden van de Rhône met nog een aantal andere die op de weg liggen. Een kant van de oever is volledig langs de Via Rhona en dus gemakkelijk met de fiets. De andere zijde is iets moeilijker maar nog ok. Het gaat iets trager over de kiezelsteentjes die zeer oneffen liggen en dikkere fietsbanden zijn hier in het voordeel.
In Viviers stadscentrum doen we de labcache ‘Viviers au fil des siècles’ waar we heel blij van worden. De oude stadskern is echt een ontdekking en we zijn nog maar eens kei content dat we via onze hobby zo’n mooie plaatsen ontdekken.
Hetzelfde geldt voor St Montan waar we na een stevige fietsklim terechtkomen voor de labcache ‘Saint Montan : village de caractère’ en als afsluiter bezoeken we nog Chateuneuf du Rhône waar we de labcache ‘Médiévalement à Chateauneuf du Rhône’ afwerken. Meer over deze drie interessante plaatsen kan u lezen bij onze camperreizen, Frankrijk 2022.

30 augustus tot 2 september 2022
Fabrègues en omgeving

In Fabrègues hebben we een camping gevonden die in de buurt ligt van het begin- en eindpunt van een powertrail die 2400 geocaches telt. Het totaal aan wegen langs deze caches in de Heraultstreek bedraagt meer dan 500 km. Ons doel was om er tijdens deze vakantie een 100 tal mee te pikken en vooral te zien of de streek ons beviel om later eventueel terug te komen en langer aan deze trail te werken. Maar de camping viel ons al enorm tegen en bovendien was het meer dan 35 graden warm en absoluut niet aangenaam om in de brandende zon op zoek te gaan naar doosjes. We hebben twee dagen enkele uren in de ochtend gefietst maar rond de middag waren we verplicht om te stoppen.  De derde dag brak er een onweer los en dat zou de eerstvolgende week zo blijven. Het andere uiterste is ook niet ideaal om te geocachen dus stoppen we de trail en verlaten we Frankrijk. We rijden door naar Spanje en uiteraard gaan we ook daar nog geocachen (maar eerst even chillen aan de Middelandse zee)
Powertrail Heraultais (PTH)

Mirecourt

Als we eind november terug naar huis rijden na onze fantastische reis doorheen Spanje stoppen we nog een laatste keer in Mirecourt. We gaan er nog iets eten en we pikken een labcache mee. Het dorp heeft een rijke geschiedenis van vioolbouwers en de labcache gidst ons door de belangrijkste plaatsen maar het kan niet bekoren. Het dorpje van weleer oogt arm en maakt een trieste indruk. We bezoeken wel het viool museum maar voor de rest valt er weinig te zien. De bonuscache die volgt na de labcache is wel mooi gedaan en is te vinden in het Tourist office.