logo

Een nieuwe camper ?

chausson2021_6040_bl

Opendeurdagen maken toch wat nieuwsgierig . . .

Op 17 oktober rijden we naar Antwerpen want Suzette verjaart en ik wil haar verrassen met een etentje in het pomphuis. Het is het laatste weekend dat de restaurants in België open zijn want twee dagen later zal alles helaas terug sluiten.
Als we een dag later terug naar huis rijden beslissen we spontaan om even bij Alpha Motor Homes in Temse binnen te springen. Ze hebben opendeurdagen en neen, we willen niet echt een nieuwe camper, maar ja, de nieuwe modellen bekijken is gewoon leuk. Bovendien hebben wij in Duitsland geen echte dealer met showroom (hooguit een aantal campers die buiten staan en that’s it) en we willen eens zien hoe het er dan bij een Belgische handelaar aan toe gaat.
De naam Alpha is ons niet volledig onbekend want één van de techniekers heeft ons een paar maanden geleden uit de nood geholpen. Ik had namelijk op FB een oproep geplaatst omdat één van de kastjes los kwam van de wand. Bij onze Duitse dealer langsgaan was geen optie want in het weekend  zijn die sowieso onbereikbaar en wij wilden maandagochtend op vakantie vertrekken. Zouden we dat riskeren of toch maar eerst laten nakijken ? Na mijn oproep op Facebook heeft een technieker van dit bedrijf mij uit de nood geholpen. Zomaar, spontaan…Ik ben wel even met de camper van Bollendorf naar Temse moeten rijden maar dankzij hem konden we maandagochtend vertrekken. Ik vond dit zo’n mooi gebaar . . . een onbekende die iemand helpt in nood . . . kom je niet elke dag tegen . . .
Toen we dus zagen dat zij opendeurdagen hadden vonden we het leuk om langs te gaan tijdens onze rit huiswaarts.

We hebben een aantal modellen van dichtbij bekeken.
De nieuwe versie van onze huidige 627GA kreeg als eerste onze aandacht. Pluspunt bij dit nieuwe model is het douchegedeelte in de badkamer dat je kan wegwerken. Wil je douchen, dan verdwijnt toilet en lavabo en dat zorgt ervoor dat dat gedeelte ook droog blijft. Dat vonden we best wel interessant. Maar door deze structuur was de zitruimte op  het toilet wel een stuk enger en was ook de hoogte minder aangenaam. Toch ook niet onbelangrijk.
Het systeem om de twin bedden te vergroten door middel van een tussenstuk viel ons ook wat tegen want je kon op die manier niet meer in de kastjes onder het bed. En wij laten in onze huidige camper dat tussenstuk permanent zitten maar kunnen tegelijkertijd nog altijd in de kasten.
Een camper die ons onmiddellijk opviel was de integraal 6040. Qua indeling is deze identiek aan de 640 maar hij oogt veel ruimer door de integrale cabine.  Bovendien is deze uitgevoerd met lederen zetels wat in de 640 versie niet kan. Beetje triest van Chausson dat je maar heel beperkt kan kiezen wat betreft de bekleding. Helaas was de 6040 handgeschakeld en 130 pk. Althans, dat dachten we die eerste dag. De verkoper die we die namiddag spraken heeft ons geen alternatief aangeboden. Maar ik vond het een pareltje en die ruimte was overweldigend. In de zomer in het zuiden heb je niet veel voordeel van zo’n lounge, maar in andere seizoenen met minder warme temperaturen is deze indeling top.
Ook het principe van een aparte douchecabine sprak ons enorm aan. Zeker in tijden van corona hebben we dit wel enigszins gemist in onze 627. Natuurlijk blijft corona niet eeuwig duren maar ook in andere omstandigheden lijkt een aparte douche ons een enorm pluspunt. Om die reden hebben we ook de 640 versie bekeken (helemaal hetzelfde dus maar in semi integraal en stoffen bekleding)
We hebben diezelfde namiddag ook nog geïnformeerd hoeveel we voor onze huidige camper konden krijgen. Misschien moesten we toch maar eens nadenken over een nieuw model (met aparte douche) en veel grotere keuken en loungehoek.

De knoop doorgehakt . . .

Thuis hebben we de eerstvolgende dagen alleen maar nagedacht en gepraat over de aanschaf van een nieuwe camper en 4 dagen later stonden we terug in Temse.  De verkoper die we toen hadden vertelde ons dat we de 6040 wel konden krijgen in automaat en 160 pk uitvoering. Interessant. Weer een namiddag rondgekeken  in de showroom en over en weer gelopen tussen de 640 en de 6040 maar ons hart lag eigenlijk al bij de 6040. De lederen uitvoering en de integraal cabine met mooi interieur heeft ons overtuigd. We hebben een mooie deal kunnen sluiten ivm de terugname van onze huidige camper en we kunnen deze houden tot de nieuwe geleverd. Niet dat we veel gaan reizen want waar wij wonen hebben we geen toelating om momenteel ergens te overnachten. Maar goed, hopelijk duurt dat verbod niet tot begin april, wanneer de nieuwe wordt geleverd.

We zetten de voordelen voor ons nog even op een rij :
1. Veel grotere zitplaats/lounge welke vooral handig is bij slecht weer.
2. Grotere keuken wat we in onze huidige 627 soms toch een beetje misten.
3. Aparte douche en toilet…dat vinden we echt een vooruitgang.
4. De inrichting van de camper en de mooie afwerking van de cabine.
5. Enorme dressing boven de garage
Misschien toch ook de mogelijke nadelen even neerzetten :
1. De twin bedden die we nu hebben zullen vervangen worden door een hefbed. Toen we onze eerste camper kochten hebben we altijd gezegd : geen hefbed . . . en nu dus toch . . .
Uiteraard is dit een compromis. Het hefbed maakt dat we veel meer ruimte hebben in de camper zelf en dat vinden we ook belangrijk.
2. De garage is een pak smaller. Dat is momenteel onze grootste zorg. Gaan we alles nog in de garage krijgen zoals daarvoor of gaat het wringen worden. We hebben heel exact opgemeten wat de fietsen betreft maar tussen theorie en praktijk is soms nog een hemelsbreed verschil. Maar ik heb ook een aantal foto’s gezien van andere mensen met dezelfde garage en daar op afgaand zou het moeten lukken. Sommige dingen die we nu in de garage hebben kunnen waarschijnlijk verhuizen naar de extra kastjes in de keuken. Een mens is inventief als het op inladen aankomt 🙂

Conclusie : Voor ons wogen de (mogelijke) nadelen niet op tegen de voordelen en we wachten dus vanaf nu in spanning af voor de levering van de nieuwe…nog even geduld…

UPDATE  : In januari hebben we vernomen van Alpha dat de verwachte productie van maart verschoven is naar april. De levering bij de dealer en naar ons toe zal dus niet begin april zijn maar eerder eind april of zelfs begin mei. Spijtig maar het is niet anders.
UPDATE 2 : Midden april krijgen we nogmaals van Alpha te horen dat de leverdatum weer verschoven is. Problemen met Fiat  die slechts mondjesmaat chassis leveren bij de fabrikant zou de oorzaak zijn. Echt veel komen we ook niet te weten. We vinden dit echt heel triest…want we willen graag onze nieuwe camper heel goed uittesten en zien of er geen kinderziektes zijn vooraleer we een grote reis plannen. Maar zoals het er nu uitziet…wordt het nipt. Ik hoop volgende week meer nieuws te krijgen…
UPDATE 3 : Eind april update nummer 3 en het wordt triester en triester….Nog altijd geen datum in het vooruitzicht en Suzette en ik zetten ons samen om onze planning te bekijken. Met de nieuwe camper voor mijn 60ste verjaardag in juni een grote reis maken zal er niet meer inzitten. We verschuiven heel onze planning en hopen van Alpha tegen midden mei een definitief antwoord te krijgen. Als dan nog altijd geen vooruitzichten zijn denken we aan annuleren. We begrijpen heel goed dat er door onvoorziene omstandigheden vertraging kan oplopen, maar een dealer zou van de fabrikant toch iets of wat tijdschema moeten krijgen.